Afgelopen week (week 25/2017) werden er maar liefst 5 ernstige bedrijfsongevallen gemeld waarvan één met dodelijke afloop. Bedrijfsongevallen zijn, als het goed is, de schrik van iedere ondernemer. Het liefst zouden we die voorkomen. Niemand heeft graag de Inspectie SZW (Arbeidsinspectie) over de vloer. Maar laten we niet vergeten dat de belangrijkste reden om bedrijfsongevallen te voorkomen nog altijd te maken heeft met de trieste persoonlijke gevolgen waarmee een bedrijfsongeval gepaard kan gaan. Neem het dodelijke ongeval van vorige week van een 15 jarige scholier tijdens zijn stage. Hele vervelende gevolgen voor het bedrijf maar, en dat moeten we niet vergeten, nog een groter leed voor de ouders en familie. Heel belangrijk dus dat we met elkaar na blijven denken over het verbeteren van de veiligheid binnen onze bedrijven. Machineveiligheid is daar een belangrijk onderdeel van. Toch las ik vorige week in een artikel dat we machines nog zo veilig kunnen maken maar dat we ons moeten realiseren dat het menselijke gedrag de belangrijkste factor is. Met andere woorden mensen moeten opgeleid worden om veilig te werken. Ik kan mij er steeds weer over verwonderen dat binnen bedrijven er door het management gedacht wordt dat het bij hun bedrijf nog wel mee valt met de onveiligheid. Soms worden bedrijfsongevallen ingecalculeerd omdat ze bij de aard van het bedrijf horen. Leidinggevenden op de werkvloer worden vaak door het management verantwoordelijk gesteld voor de veiligheid van hun afdeling (toezicht) en de machines die op hun afdeling staan. Maar middelen om de veiligheid naar een hoger plan te brengen worden vaak niet verstrekt. Vaak worden deze door het management gezien als te kostbaar of worden ze uitgesteld. Juist in een tijd waar de economie weer aantrekt zijn onze medewerkers toch het belangrijkste bedrijfskapitaal dat we als management tot onze beschikking hebben. Zonder medewerkers kunnen we onze fabrieken toch niet draaiend houden. Niet voor niets werken veel bedrijven op dit moment weer met veel uitzendkrachten. Waarom gaan er dan, in geval van machinestoringen, allerlei alarmbellen rinkelen en wordt er vanuit het management nauwlettend gemonitord of de storing wel zo snel mogelijk wordt opgelost zodat de machines weer kunnen draaien? En dit terwijl we wel allerlei risico’s nemen op het uitvallen van ons human bedrijfskapitaal. Vaak wordt vergeten dat het inzetten van uitzendkrachten juist kan leiden tot meer bedrijfsongevallen omdat ze minder goed of helemaal niet op de hoogte zijn van de veiligheidsregels binnen het bedrijf of de gevaren van bepaalde machines. Daarom een pleit voor meer aandacht voor de veiligheid binnen het bedrijf. Werkinstructies, meer structuur in de veiligheidsorganisatie, meer toezicht, meer aandacht voor preventie, machineveiligheid en regelmatige veiligheidstrainingen zijn daarbij belangrijke middelen om de veiligheid naar een hoger plan te brengen. Maak als management eens een duidelijk statement en geef hier meer aandacht aan. Laten het niet alleen maar mooie credo’s zijn maar laten we de woorden omzetten in daden. We weten allemaal dat angst een slechte raadgever is. Maar een gezonde angst voor bedrijfsongevallen is juist een goede raadgever om in actie te komen. Mogelijk heeft u binnen uw organisatie weinig kennis beschikbaar. Echter kennis, ook op het gebied van veiligheid, is in te lenen. Managers neem daarom uw (wettelijke) verantwoordelijkheid. Niet voor niets zeggen we dat een ongeluk in een klein hoekje zit en voorkomen is beter dan genezen!
Met vriendelijke groet,
Bert Stap
Directeur / Senior CE Specialist