• wetenschap vs. praktijk

    Wetenschappelijk benaderen of vanuit de praktijk?

    Steeds vaker zien we artikelen over de veiligheidskunde verschijnen, waarin allerlei methodieken zoals een RI&E, TRA en LRMA verworpen worden en waar we als veiligheidskundigen gewezen worden op de noodzaak van een meer wetenschappelijke benadering van de veiligheid. In de ogen van sommige voorstanders van een wetenschappelijke benadering is...
  • Heftruck big bag

    Schijnbaar kunnen we niet zonder papierwinkel

    In veel discussies over veiligheid pleit men tegenwoordig voor een kleinere papierwinkel. Denk bijvoorbeeld aan de LMRA veiligheidschecklisten, uitgebreide Taak risico analyses, te veel instructies en procedures. Ik ben ook voorstander om de papierwinkel te verkleinen. Wel moeten de documenten die we dan wel maken, to the point zijn....
  • Papierwinkel

    Stop met de overbodige veiligheid papierwinkel!

    Een vraag aan veiligheidsfunctionarissen: Bestaat uw belangrijkste taak uit het verzamelen van allerlei (taak)risicoanalyses, LMRA’s en checklisten en uit het opstellen van allerlei veiligheidsplannen, -procedures en instructies? Zo ja, dan wordt het tijd om eens kritisch naar de veiligheidsomstandigheden binnen uw bedrijf te kijken. Veiligheid is veel meer dan...
  • Veiligheid op de werkvloer

    Geef veiligheid terug aan de werkvloer

    Uitdaging, Mogelijk of onmogelijk? Afgelopen week las ik een interessant artikel. Rob Kreté poneerde daarin de stelling: “Veiligheid hoort niet thuis bij veiligheidskundigen, maar op de werkvloer”. In zijn boek “Veiligheid van binnenuit” schrijft hij over zijn missie. In het betreffende artikel zijn er een aantal highlights waarop ik...
  • Werkbak op heftruck vanaf 1 juli 2020 verboden. Wordt het er veiliger op?

    Werkbak op heftruck vanaf 1 juli 2020 niet meer toegestaan. Maar is de de veiligheid hiermee gediend? Artikel 7.23.d. gewijzigd Door een wijziging van artikel 7.23.d. van het Arbeidsomstandighedenbesluit op 1 juli 2020 is het gebruik van een werkbak op een heftruck (hefwerktuig) niet meer toegestaan. Kan dus linea...
  • NIEUWE AANPAK INSPECTIE SZW BEDRIJFSONGEVALLEN. GAAT DIT WERKEN?

    Sinds kort hebben we te maken met een veranderde aanpak van de Inspectie SZW bij bedrijfsongevallen. Volgens de Inspectie SZW moet deze nieuwe aanpak de veiligheid in de bedrijven verbeteren en herhaling van ongevallen zoveel mogelijk voorkomen. Kanttekening is wel dat de nieuwe aanpak alleen geldt voor ongevallen waarbij...
  • Certificaat

    Alle trainingen oktober 2020 geannuleerd

    I.v.m. de aangescherpte Coronaregels hebben wij al onze geplande trainingen voor de maand oktober gecanceld. We hopen in november weer te starten met onze trainingen
  • VERWIJTBAAR DODELIJK BEDRIJFSONGEVAL, OM EIST € 100.000,00 BOETE

    Dinsdag 22 september 2020 heeft de Bossche rechtbank, conform de eis van het OM, de firma Smurfit-Kappa in Etten Leur een boete van € 100.000,00 opgelegd omdat de rechtbank het bedrijf dood door schuld verwijt. Volgens de rechtbank is vast komen te staan dat Smurfit Kappa de veiligheidsvoorschriften niet...
  • COBOTS, TOCH ONBEPERKTE TOEPASSINGSMOGELIJKHEDEN?

    In het vakblad Vision & Robotics heb ik al eens geschreven over het toepassen van een Cobot voor het lassen. Dit was omdat ik op een beurs voor het eerst een lascobot was tegengekomen. Ik heb toen in het artikel aangegeven dat wat mij betreft de toepassing van Cobots...
  • ambulance

    Waar zijn mensen toe in staat?

    De laatste tijd zijn we natuurlijk vooral in de ban geweest van het COVID 19 virus en was er weinig aandacht voor de veiligheid op andere gebieden. Maar dit betekent niet dat er geen misstanden zouden zijn. Onveilige situaties blijven gewoonweg bestaan. Zelfs situaties waar de werkgever een discutabele...